User: Guest  Login
Original title:
Wertschätzende Kommunikation in Schüler-Lehrer-Konflikten
Translated title:
Nonviolent communication in student-teacher conflicts
Author:
Dormann, Markus
Year:
2019
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät TUM School of Education
Advisor:
Wittmann, Eveline (Prof. Dr.)
Referee:
Wittmann, Eveline (Prof. Dr.); Weyland, Ulrike (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften
Keywords:
Konflikte Unterrichstörungen NVC Wertschätzende Kommunikation Unterricht Unterrichtsstörungen Gewaltfreie Kommunikation Schule
Translated keywords:
conflicts school Nonviolent Communication classroom management
TUM classification:
EDU 440d
Abstract:
Die Arbeit untersucht die Methode der Wertschätzenden Kommunikation (WSK) beim Einsatz in Schüler-Lehrer-Konflikten. Im Theorieteil werden die Elemente der WSK in sozialwissenschaftliche Theorien eingeordnet. Mittels einer Interviewstudie mit 41 WSK-erfahrenen Lehrkräften werden in einer explorativen Studie Wirkungen und Herausforderungen der WSK herausgearbeitet. Zudem werden ein Perspektiv- und ein Wirkungsmodell der WSK entwickelt.
Translated abstract:
The study analyses the role of Nonviolent Communication (NVC) in conflicts between students and teachers. It shows the theoretical background of the elements of NVC and uses theories of social science to explain them. Furthermore, the study of interviews with 41 NVC-experienced teachers shows the effects and obstacles of NVC in classrooms. Moreover two NVC-models show the background of conflict situations and elaborate effects and obstacles.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1481867
Date of submission:
28.03.2019
Oral examination:
28.05.2019
File size:
5101110 bytes
Pages:
319
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20190528-1481867-1-9
Last change:
20.08.2019
 BibTeX