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Original title:
Verringerung der wahrnehmbaren Auswirkungen der Rekuperation auf die Fahrdynamik durch aktive Fahrwerksysteme
Translated title:
Reduction of perceptible impacts of regenerative braking on driving dynamics through active chassis systems
Author:
Helfrich, Thorsten
Year:
2018
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.)
Referee:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.); Lohmann, Boris (Prof. Dr. habil.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel
Keywords:
Fahrdynamik, Fahrzeugtechnik, Elektromobilität
Translated keywords:
driving dynamics, automotive engineering, electric vehicles
TUM classification:
VER 020d
Abstract:
Durch Steigerung der Bremsenergierückgewinnung (Rekuperation) kann die effektive Reichweite von Elektrofahrzeugen erhöht werden. Dies führt gleichzeitig jedoch zu fahrdynamischen Auswirkungen bezüglich des Gierens, Nickens und Wankens. In dieser Arbeit sollen diese Auswirkungen quantifiziert und ihre Wahrnehmbarkeit durch den Menschen untersucht werden. Anschließend wird eine Vielzahl aktiver Fahrwerksysteme untersucht, ob und inwieweit diese geeignet sind, diese Auswirkungen zu vermindern und d...     »
Translated abstract:
By increasing regenerative braking levels, the effective range of electric vehicles can be increased. However, this also changes the driving behavior regarding yaw, pitch, and roll motions. This thesis aims to quantify these changes and investigate their perceptibility by humans. Subsequently, a multitude of active chassis systems is investigated, if and to what extent they are suited to reduce these changes and thereby enable higher regenerative braking levels.
Series:
Schriftenreihe des Lehrstuhls für Fahrzeugtechnik der Technischen Universität München
ISBN:
978-3-8439-3509-8
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1362064
Date of submission:
26.06.2017
Oral examination:
30.01.2018
Last change:
22.03.2018
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