Original title:
Neue Methoden der organischen Photochemie: Ungewöhnliche Chromophore und unerwartete Reaktionswege
Translated title:
New Methods in Organic Photochemistry: Unusual Chromophores and Unexpected Reaction Pathways
Author:
Jeremias, Noah
Faculty/School:
TUM School of Natural Sciences
Advisor:
Bach, Thorsten (Prof. Dr.)
Referee:
Bach, Thorsten (Prof. Dr.); Zeymer, Cathleen (Prof. Dr.)
Subject group:
CHE Chemie
TUM classification:
CHE 600
Die Arbeit beschäftigt sich mit zwei ungewöhnlichen Arten von Reaktivität. Zum einen wurde eine intermolekulare [2+2]-Photocycloaddition von Vinylsulfonen entwickelt, zum anderen wurde eine nur oberflächlich untersuchte Ringkontraktion von 5,5-disubstituierten Cyclopent-2-enonen näher betrachtet. Die Reaktionen wurden synthetisch, mechanistisch und zum Teil auch theoretisch untersucht sowie Möglichkeiten zur Katalyse evaluiert.
The work deals with two different kinds of reactivity. On the one hand, an intermolecular [2+2] photocycloaddition of vinyl sulfones was developed, on the other hand an only superficially described ring contraction of 5,5-disubstituted cyclopent-2-enones was investigated further. The reactions were explored synthetically, mechanistically and in parts theoretically. Opportunities for catalysis were evaluated.
ISBN:
978-3-8439-5146-3