Parametric Modeling of Battery Electric Vehicles in the Early Development Phase
Parametrische Modellierung von batteriebetriebenen Elektrofahrzeugen in der frühen Entwicklungsphase
Nicoletti, Lorenzo
TUM School of Engineering and Design
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.)
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.); Vietor, Thomas (Prof. Dr.)
MAS Maschinenbau
Electric Vehicles. Concept Development, Vehicle Architecture Design, Geometric Substitute Models, Dimensional Chains
Elektrofahrzeuge, Konzeptentwicklung, Fahrzeugarchitekturentwicklung, Geometrische Ersatzmodelle, Maßketten
VER 020
The key component of a battery electric vehicle is the traction battery. On the one hand, the battery mass increases vehicle consumption. On the other hand, its large dimensions complicate its integration into the vehicle. These effects limit the maximum achievable range for electric vehicles. This thesis presents a method to model the battery integration and describe its impact on vehicle mass. In addition, the method can be used to derive optimized vehicles in terms of consumption and range.
Die wichtigste Komponente eines batterieelektrischen Fahrzeugs ist die Antriebsbatterie. Einerseits erhöht die Masse der Batterie den Fahrzeugverbrauch, andererseits erschweren ihre großen Maße die Integration in das Fahrzeug. Diese Effekte begrenzen die realisierbare Reichweite von Elektrofahrzeugen. Diese Arbeit stellt eine Methode zur Modellierung der Batterieintegration und zur Beschreibung ihrer Auswirkungen auf die Fahrzeugmasse vor. Darüber hinaus lassen sich mit der Methode verbrauchs- u...     »
03.03.2022
21.07.2022