Original title:
Faculty/School:
TUM School of Computation, Information and Technology
Advisor:
Bichler, Martin (Prof. Dr.)
Referee:
Bichler, Martin (Prof. Dr.); Kolisch, Rainer (Prof. Dr.)
Subject group:
DAT Datenverarbeitung, Informatik; WIR Wirtschaftswissenschaften
Keywords:
market design, combinatorial auctions, compact bid languages, preference elicitation, Walrasian equilibria
Translated keywords:
Marktdesign, kombinatorische Auktionen, kompakte Gebotssprachen, Präferenzerhebung, Walrasianische Gleichgewichte
TUM classification:
MAT 920; WIR 523
This dissertation focuses on the design of large-scale auction markets in which Walrasian equilibria generally do not exist. For two markets, a spectrum auction in the United States and a wholesale market for road capacity, domain-specific compact bid languages are devised and analyzed which allow for succinct preference elicitation and effectively mitigate both the missing bids and exposure problem. Numerical experiments show that these bid languages lead to high allocative efficiency in the au...     »
Diese Dissertation konzentriert sich auf das Design großer Auktionsmärkte, in denen Walrasianische Gleichgewichte im Allgemeinen nicht existieren. Für zwei Märkte, eine Frequenzauktion in den USA und einen Großhandelsmarkt für Straßenkapazität, werden domänenspezifische kompakte Gebotssprachen konzipiert und analysiert, die eine prägnante Präferenzerhebung ermöglichen und sowohl das Problem fehlender Gebote als auch des Exposure-Problem effektiv abmildern. Numerische Experimente zeigen, dass die...     »
Date of submission:
15.12.2021