Defects in Functional Porous Materials
Originaluntertitel:
Ruthenium and Rhodium HKUST-1 Analogues as Case Study for Precious Group Metal-Organic Frameworks - Synthesis, Characterization, Defect-Engineering and Catalysis
Defekte in funktionalen, porösen Materialien
Übersetzter Untertitel:
Ruthenium und Rhodium HKUST-1 Analoga als Fallstudie für Edelmetall-organische Gerüstverbindungen
Heinz, Werner Reinhold
Fakultät für Chemie
Fischer, Roland A. (Prof. Dr. Dr. h.c.)
Fischer, Roland A. (Prof. Dr. Dr. h.c.); Köhler, Klaus (Prof. Dr.)
CHE Chemie
Precious Group Metals, Metal-Organic Frameworks, MOFs, Ruthenium, Ru, Rhodium, Rh, Defects, Defect-Engineering
Edelmetalle, Metallorganische Gerüstverbindungen, MOFs, Ruthenium, Ru, Rhodium, Rh, Defekte, Defektmanipulierung
CHE 330; CHE 300
The presented work investigates the precious group metal (PGM)-based crystalline, porous 3D-coordination networks (MOFs) of the HKUST-1 type. Different synthetic and postsynthetic approaches of controlling and deliberately incorporating defective sites (termed defect-engineering) are pursued. Solid-gas interactions and several catalytic test reactions reveal the usability of these materials and the beneficial effect of defects in MOFs.
Die vorliegende Arbeit untersucht die Edelmetall-basierten kristallinen, porösen 3D-Koordinationsnetzwerke (MOFs) des HKUST-1 Typs. Unterschiedliche synthetische und post-synthetische Methoden zur Kontrolle und gezielten Einbringung von Defektstellen (genannt Defektmanipulierung) werden verfolgt. Festgas-Wechselwirkungen und diverse katalytische Testreaktionen zeigen die Nutzbarkeit dieser Materialien und den positiven Einfluss von Defekten in MOFs.
26.03.2021
25.05.2021