User: Guest  Login
Original title:
Modelling space harmonics in induction machines for real-time applications
Translated title:
Modellierung von Raumharmonischen in Asynchronmaschinen für Echtzeitanwendungen
Author:
Cordier, Julien
Year:
Document type:
Faculty/School:
Fakultät für Elektrotechnik und Informationstechnik
Advisor:
Kennel, Ralph (Prof. Dr. Dr. h.c.)
Referee:
Kennel, Ralph (Prof. Dr. Dr. h.c.); Thomas, Jean-Luc (Prof. Dr.)
Language:
Subject group:
ELT Elektrotechnik
Keywords:
induction machines, space harmonics, modelling, real-time applications, interconnection matrices, coordinate transformation, discrete Fourier transform, multiphase machines
Translated keywords:
Asynchronmaschinen, Raumharmonische, Modellierung, Echtzeitanwendungen, Verschaltungsmatrizen, Koordinatentransformation, diskrete Fourier-Transformation, Mehrphasenmaschinen
TUM classification:
ELT 855d; ELT 868d
The thesis examines a modelling strategy for space harmonics in low-power off-the-shelf induction machines for which no data about internal structure and magnetic properties is available. The winding function theory and interconnection matrices enable us to obtain state-space representations of induction machines including space harmonics. A coordinate transformation combining interconnection matrices with the Discrete Fourier Transform is introduced to optimize the model, making it interesting...     »
Translated abstract:
Die Dissertation untersucht einen Modellierungsansatz für Raumharmonische in handelsüblichen Asynchronmaschinen geringer Leistung, für die keine Daten über internen Aufbau und magnetische Eigenschaften vorliegen. Die Verwendung von Windungsfunktionen und Verschaltungsmatrizen ermöglicht die Herleitung von Zustandsraummodellen für Asynchronmaschinen, welche Raumharmonische berücksichtigen. Eine auf der diskreten Fourier-Transformation basierende Koordinatentransformation wird zur Modelloptimierun...     »