Molecular Palladium Catalysts Supported on Functionalized Oxide Surfaces
Molekulare Palladium-Katalysatoren auf funktionalisierten Oxidoberflächen
Gnad, Christoph
Fakultät für Chemie
Köhler, Klaus (Prof. Dr.)
Köhler, Klaus (Prof. Dr.); Schuster, Michael (Prof. Dr.)
CHE Chemie
CHE 300d
Single-site palladium catalysts were obtained by grafting of Pd(II) complexes on pre-treated silica surfaces. Structure, properties and stability of the surface complexes were investigated. EXAFS studies confirmed the presence of isolated Pd or small Pd(0) clusters dependent on treatment conditions. CO atmosphere significantly enhanced the Pd mobility. The catalysts were applied for Heck reactions and showed superior activity. Leaching studies allowed fundamental insights in Pd dissolution dynam...     »
Single-site-Palladium-Katalysatoren wurden mittels Grafting von Pd(II)-Komplexen auf vorbehandelten Silica-Oberflächen erhalten. Die Strukturen, Eigenschaften und Stabilitäten der Oberflächenkomplexe wurden untersucht. EXAFS-Studien bestätigten die Anwesenheit von isoliertem Pd oder kleiner Pd(0)-Cluster abhängig der Behandlungsbedingungen. CO-Atmosphäre steigert die Pd-Mobilität signifikant. Die Katalysatoren wurden in der Heck-Reaktion eingesetzt und zeigten hohe Aktivität. Leaching-Studien fü...     »