Reaction engineering and hydrodynamics of a rotor-stator spinning disc reactor
Reaktionstechnik und Hydrodynamik eines Rotor-Stator-Spinning-Disc-Reaktors
Kleiner, Julia
Fakultät für Chemie
Hinrichsen, Kai-Olaf M. (Prof. Dr.)
Hinrichsen, Kai-Olaf M. (Prof. Dr.); Klein, Harald (Prof. Dr.)
CIT Chemie-Ingenieurwesen, Technische Chemie, Biotechnologie
Rotor-stator spinning disc reactor, process intensification, heat transport
Rotor-Stator-Spinning-Disc-Reaktor, Prozessintensivierung, Wärmetransport
The process-intensifying potential of a rotor-stator spinning disc reactor (RSSDR) was investigated by means of studying the heat transfer via an experimental and a numerical approach, and carrying out epoxidation of methyl oleate, a very exothermic and mass transfer limited reaction. A significant intensification of the heat transfer and the epoxidation by the use of an RSSDR was observed revealing its potential as a suitable reactor technology for mass and heat transfer limited reactions.
Das Prozessintensivierungspotenzial eines Rotor-Stator-Spinning-Disc-Reaktors (RSSDR) wurde anhand experimenteller und numerischer Charakterisierung des Wärmetransports und Durchführung der Epoxidierung von Methyloleat, einer stark exothermen und stofftransportlimitierten Reaktion, untersucht. Eine deutliche Intensivierung des Wärmetransports und der Epoxidierung wurde beobachtet und damit das Potenzial des RSSDRs als möglicher Reaktor für wärme- und stofftransportlimitierte Reaktionen gezeigt.
09.01.2019
02.07.2019