Modeling and Optimization for Stationary Base Engine Calibration
Modellierung und Optimierung für die Stationäre Basisapplikation von Verbrennungsmotoren
Berger, Benjamin
Fakultät für Maschinenwesen
Lohmann, Boris (Prof. Dr. habil.)
Lohmann, Boris (Prof. Dr. habil.); Gühmann, Clemens (Prof. Dr.)
MAS Maschinenbau; MSR Meßtechnik, Steuerungs- und Regelungstechnik, Automation
model-based optimization, Gaussian processes, engine calibration, efficient global multi-objective optimization, outlier robustness, model comparison, system identification and optimization
modellbasierte Optimierung, stochastische Gauß-Prozess Modellierung, Steuergeräteapplikation, effiziente globale multikriterielle Optimierung, Robustheit gegenüber Messausreißer, Modellierungsvergleich, Systemidentifikation und Optimierung
This thesis presents new approaches for modeling and optimization for stationary base engine calibration. At first, the most suitable type of modeling for this topic is determined in an extensive comparison. Afterwards, this technique is extended by new features, e.g. outlier-robustness, in order to achieve a dependable performance of the model even under complex and difficult circumstances. Subsequently, a new model-based multi-objective online optimization is presented, which is able to automa...     »