Lienkamp, Markus (Prof. Dr.); Bogenberger, Klaus (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau
TUM classification:
VER 020
Abstract:
Lkw-Überholmanöver auf der Autobahn sind notwendig für einen effizienten Verkehrsfluss, führen jedoch oft zu sicherheitskritischen Situationen oder hohen Belastungen für die Lkw-Fahrer. In dieser Dissertation wird ein kooperatives Fahrerassistenzsysteme vorgestellt, welches das Lkw-Überholmanöver durch V2X und eine strategische Manöverplanung optimiert. Das System wurde in Simulation und in Realfahren getestet und kann die Kosten für das Lkw-Überholmanöver signifikant reduzieren.
Translated abstract:
Truck overtaking maneuvers on the highway are necessary for efficient traffic flow, but often lead to safety-critical situations or high stress for truck drivers. This dissertation presents a cooperative driver assistance system that optimizes truck overtaking maneuvers by using V2X and strategic maneuver planning. The system has been tested in simulation and in real driving and can significantly reduce the cost of the truck overtaking maneuver.