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Original title:
Analyse von Öltransportmechanismen in druckbelasteten, unstetigen Schmierspalten von Kolbenringen in einem gefeuerten Ottomotor
Translated title:
Analysis of Oil Transport Mechanisms in Curved Clearances of Piston Rings with Pressure Load in a Gasoline Engine.
Author:
Ruch, Fabian Horst
Year:
2023
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Engineering and Design
Advisor:
Wachtmeister, Georg (Prof. Dr.-Ing.)
Referee:
Wachtmeister, Georg (Prof. Dr.-Ing.); Rienäcker, Adrian (Ptrof. Dr.-Ing.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau
TUM classification:
MAS 520
Abstract:
Die Ölverteilung ist bei Verbrennungsmotoren ein ausschlaggebender Faktor, um Emissionsziele erreichen zu können. Die lokale Ölmenge wird im Motor für eine Messkampagne mittels Laser induzierter Fluoreszenz (LIF) ermittelt. Mit der im Rahmen der Arbeit entwickelten Erweiterung der Reynolds-DGL werden diese Messungen nachgebildet und interpretiert sowie Messfehler identifiziert. Die Erweiterung umfasst die Kavitation im Schmierspalt und die Ölbenetzung an der Lauffläche von Kolbenringen.
Translated abstract:
The oil distribution in combustion engines is essential for reaching the emission targets. The local amount of oil is measured with laser induced fluorescence (LIF) for a specific component and load matrix. The new developed extension for the Reynolds equation helps to reconstruct and interpret the results. It also helps to identify measurement errors. The developed extensions focus on cavitation in the trail areas and the oil coverage of the running surface of piston rings.
ISBN:
978-3-943813-42-5
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1695393
Date of submission:
01.02.2023
Oral examination:
16.10.2023
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20231016-1695393-0-8
Last change:
17.01.2024
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