User: Guest  Login
Original title:
Warmlauf des Verbrennungsmotors im Hybridfahrzeug
Translated title:
Internal Combustion Engine Warm-up in a Hybrid Vehicle
Author:
Blodig, Stefan
Year:
2011
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Wachtmeister, Georg (Prof. Dr.)
Referee:
Wachtmeister, Georg (Prof. Dr.); Lienkamp, Markus (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel
Keywords:
Verbrennungsmotor, Warmlauf, Hybrid, Wärmemanagement, Verbrauch
Translated keywords:
Combustion Engine, warm up, warming-up, hybrid, thermal management, fuel consumption
Abstract:
In dieser Arbeit wird systematisch der Einfluss von Hybridfunktionen auf den Warmlauf des Verbrennungsmotors dargestellt. Dazu wurden Warmlaufversuche am Motorprüfstand und Simulationsrechnungen durchgeführt. Am Beispiel eines konkreten Motors wird die gesamte Wirkkette vom geänderten Lastprofil durch Hybridfunktionen über den veränderten Warmlauf bis hin zum Einfluss auf den Kraftstoffverbrauch aufgelöst. Es wird gezeigt, dass der Motor sehr langsam warm wird, wodurch das Einsparpotential von...     »
Translated abstract:
In this thesis, the influence of hybrid function on internal combustion engine warm-up is systematically identified. For that purpose, warm-up runs on an engine test bed and simulations have been carried out. For a certain engine, the complete chain of effects from the modified load profile to the changes in warm-up and finally to the influence on fuel economy is dissolved. It is shown that the engine warms up very slow; therefore the fuel saving potential of hybrid functions is reduced. This...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=999955
Date of submission:
04.11.2010
Oral examination:
12.05.2011
File size:
3036396 bytes
Pages:
131
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20110228-999955-1-3
Last change:
13.07.2011
 BibTeX