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Original title:
Beschleunigung und Drehwegabweichung zur Erkennung von Grübchenschäden
Translated title:
Acceleration and Transmission Error Signals for Pitting Detection
Author:
Fromberger, Maximilian Lukas
Year:
2022
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Engineering and Design
Advisor:
Stahl, Karsten (Prof. Dr.-Ing.)
Referee:
Stahl, Karsten (Prof. Dr.-Ing.); Bertsche, Bernd (Prof. Dr.-Ing.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Zahnrad, Schadenserkennung
TUM classification:
MAS 000
Abstract:
Die Arbeit zeigt einen Ansatz zur optimierungsbasierten Zahnrad-Schadenserkennung mit Zeit-Frequenz-Verteilungen und vergleicht diesen mit bekannten Schadenskennwerten. Basis sind gemessene Beschleunigungs- und Drehwegabweichungsdaten sowie Ergebnisse eines Simulationsmodells. Der Ansatz erlaubt eine referenzwertfreie Auswertung von ungleichmäßig am Umfang verteilten Schäden wie Grübchen und eignet sich so z.B. für kleine Stückzahlen, wo sich Schadensgrenzwerte nur schwer setzen lassen.
Translated abstract:
The thesis presents an optimization-based approach for gear damage detection, using time-frequency distributions, that is compared to literature signal evaluation methods. Acceleration and transmission error signals as well as simulation results serve as input. The approach allows for zero-reference evaluation of signals in the context of non-uniformly distributed damage types (such as pitting). This is useful for e.g. small batch sizes, where generation of damage thresholds can be difficult.
ISBN:
978-3-8439-5213-2
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1637823
Date of submission:
24.01.2022
Oral examination:
27.10.2022
Last change:
23.02.2023
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