User: Guest  Login
Original title:
Der Einfluss epistemologischer Überzeugungen und intrinsischer Motivation auf das subjektive Lehrkonzept von Lehrenden in der medizinischen Ausbildung
Translated title:
The effects of epistemological beliefs and intrinsic motivation on medical teachers’ conceptions of teaching
Author:
Teufel Morales, Laura
Year:
2022
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Medizin
Advisor:
Berberat, Pascal (Prof. Dr.)
Referee:
Berberat, Pascal (Prof. Dr.); Schillling, Franz (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MED Medizin
TUM classification:
MED 260
Abstract:
In dieser Studie soll ermittelt werden, wie sich die persönlichen Überzeugungen und Beweggründe von Dozenten in der medizinischen Ausbildung auf ihr Lehrkonzept auswirken. Die Ergebnisse der Dozentenbefragungen zeigen einen signifikanten Einfluss der epistemologischen Überzeugungen und der Lehrmotivation auf das Lehrkonzept. Demnach vertreten Dozenten mit weit entwickelten Überzeugungen zur Natur des Wissens und intrinsischer Lehrmotivation stärker konstruktivistische Lehrkonzepte. Mithilfe dies...     »
Translated abstract:
This study examines the relation between medical teachers’ personal beliefs, their motives and their conception of teaching. The results of this survey show a significant effect of epistemological beliefs and teaching motivation on conceptions of teaching. Findings show that teachers with sophisticated beliefs of the nature of knowledge and intrinsic motivation prefer constructivist conceptions of teaching. This has possible implications for the professionalization of medical teachers.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1631356
Date of submission:
26.10.2021
Oral examination:
21.04.2022
File size:
1534274 bytes
Pages:
97
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20220421-1631356-1-9
Last change:
20.05.2022
 BibTeX