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Original title:
Reibungsreduzierung durch DLC-Beschichtungen
Translated title:
Friction reduction by DLC-coatings
Author:
Weigl, Alexander
Year:
2022
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Engineering and Design
Advisor:
Stahl, Karsten (Prof. Dr.-Ing.)
Referee:
Stahl, Karsten (Prof. Dr.-Ing.); Volk, Wolfram (Prof. Dr.-Ing.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau
TUM classification:
MAS 000
Abstract:
Bei DLC-beschichteten Wälzkörpern wird im EHD-Kontakt unter Vollschmierung eine Reibungs- und Verlustreduzierung beobachtet. Hierzu wird die Modellvorstellung des thermischen Isolationseffekts entwickelt und diese mit Modellversuchen sowie durch Komponentenuntersuchungen für unterschiedliche Beschichtungen geprüft und bestätigt. Auf Basis der Ergebnisse wird das Potenzial der DLC-Beschichtungen zur Reibungsreduzierung im vollgeschmierten EHD-Kontakt quantifiziert und die zugrunde liegenden physi...     »
Translated abstract:
In fully flooded EHL-contacts a significant friction reduction can be observed for DLC-coated machine elements. Therefore a suitable model is developed, considering a thermal insulation effect. This model is experimentally verified by practical tests for different DLC-coatings. Based on these results the friction reduction potential of DLC-coatings in fully flooded EHL-contacts can be quantified and the underlying physical effect and associated parameters can be identified.
ISBN:
978-3-8439-5171-5
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1614649
Date of submission:
14.12.2021
Oral examination:
30.05.2022
Last change:
07.12.2022
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