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Original title:
Structural Sizing Optimization of Aircraft Wing Structure Coupled with Direct Aeroelastic Mission Performance Sensitivity Analysis
Translated title:
Strukturdickenoptimierung von Flugzeugflügelstrukturen gekoppelt mit einer direkten aeroelastischen Missionsleistungssensitivitätsanalyse
Author:
Rechtik, Stephan
Year:
2023
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Engineering and Design
Advisor:
Daoud, Fernaß (Prof. Dr. )
Referee:
Daoud, Fernaß (Prof. Dr.); Bletzinger, Kai-Uwe (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
TEC Technik, Ingenieurwissenschaften (allgemein)
TUM classification:
VER 600; VER 700; VER 800
Abstract:
Requirements for a multidisciplinary structural optimization of an aircraft wing integrating a mission performance analysis are investigated, resulting in a proposal of a modular optimization problem definition. Methodology development and implementation for a mission sensitivity analysis is presented, targeting a deployment in a gradient based optimization algorithm. Various objective functions and their impact on a structural design of a passenger aircraft are investigated.
Translated abstract:
Die Anforderungen an eine multidisziplinäre Flugzeugflügelstrukturoptimierung inklusive einer Missionsleistungsanalyse werden untersucht. Dafür wird eine modulare Optimierungsproblemdefinition entwickelt. Die Methodenentwicklung und Implementierung einer Missionssensitivitätsanalyse mit dem Ziel der Anwendung in einem gradientenbasierten Optimierungsalgorithmus wird präsentiert. Verschiedene Zielgrößen und ihr Einfluss auf die strukturelle Auslegung eines Passagierflugzeugs werden verglichen.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1711647
Date of submission:
06.06.2023
Oral examination:
18.12.2023
File size:
13907960 bytes
Pages:
142
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20231218-1711647-1-8
Last change:
26.01.2024
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