User: Guest  Login
Original title:
Analyzing and fostering mathematics teachers' assessment competencies with digital simulations
Translated title:
Analyse und Föderung der Diagnosekompetenzen von Mathematiklehkräften mit digitalen Simulationen
Author:
Schons, Christian
Year:
2025
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Social Sciences and Technology
Institution:
Lehrstuhl für Didaktik der Mathematik (Prof. Obersteiner)
Advisor:
Obersteiner, Andreas (Prof. Dr.)
Referee:
Obersteiner, Andreas (Prof. Dr.); Reiss, Kristina (Prof. Dr.); Sommerhoff, Daniel (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften
Keywords:
log data; professional competencies; misconceptions; simulated students
Translated keywords:
Logdaten; professionelle Kompetenz; Fehlvorstellungen; simulierte Schülerinnen und Schüler
TUM classification:
EDU 730
Abstract:
Student assessment is a central component of mathematics teachers' core practices. Fostering assessment competencies during university training is a key objective in teacher education. This thesis presents two studies from a dissertation project that utilized digital simulations to analyze and foster mathematics teachers’ assessment competencies. The results can inform the development and evaluation of simulations aimed at fostering core practices during university teacher education.
Translated abstract:
Die Diagnose von Schülerleistungen gehört zu den zentralen Aufgaben von Mathematiklehrkräften. Die Förderung von Diagnosekompetenz während der universitären Ausbildung ist ein wichtiges Ziel der Lehrerbildung. Diese Arbeit stellt zwei Studien vor, die im Rahmen eines Promotionsprojekts durchgeführt wurden und digitale Simulationen nutzten, um die Diagnosekompetenz von Mathematiklehrkräften zu analysieren und zu fördern. Die Ergebnisse können zur Entwicklung und Evaluation von Simulationen zur Fö...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1760023
Date of submission:
07.11.2024
Oral examination:
27.02.2025
File size:
932399 bytes
Pages:
64
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bvb:91-diss-20250227-1760023-0-4
Last change:
27.03.2025
 BibTeX