Wulfhorst, Gebhard (Prof. Dr.); Vale, David (Prof. Dr.); van Wee, Bert (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
RPL Raumplanung, Raumordnung
Keywords:
accessibility instruments, CO2 emissions, low carbon mobility, integrated land use transport planning
Translated keywords:
Erreichbarkeitsinstrumente, CO2-Emissionen, kohlenstoffarme Mobilität, integrierte Planung von Siedlungsstruktur und Verkehr
TUM classification:
RPL 860d; RPL 641d
Abstract:
This dissertation explores the benefits and limitations of carbon-based accessibility analysis for low carbon mobility planning. The accessibility of locations is measured based on CO2 emission budgets instead of internal user costs. Various experiential and planning practice applications illustrate how carbon-based accessibility instruments could be a valuable addition to other decision-making tools in order to reduce transport-related emissions and tackle climate change.
Translated abstract:
Diese Dissertation untersucht die Stärken und Schwächen von CO2-Erreichbarkeitsanalysen für die Planung kohlenstoffarmer Mobilität. Die Erreichbarkeit von Standorten wird nicht über die Nutzerkosten gemessen, sondern anhand von CO2-Budgets. Die Arbeit zeigt in verschiedenen hypothetischen und realen Planungsanwendungen, inwiefern CO2-Erreichbarkeitstools bereits existierende Entscheidungsinstrumente ergänzen können, um verkehrsbedingte Emissionen zu reduzieren und den Klimawandel zu bekämpfen.