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Original title:
Kooperative Interaktionskonzepte zum Fahren eines teilautomatisierten Fahrzeugs
Translated title:
Cooperative interaction concepts for driving a semi-automated vehicle
Author:
Kienle, Martin Michael
Year:
2015
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Bubb, Heiner (Prof. Dr.)
Referee:
Bubb, Heiner (Prof. Dr.); Winner, Hermann (Prof. Dr.); Bengler, Klaus (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel
Abstract:
Durch fortwährende Entwicklungen im Bereich der automatisierten Fahrzeugführung wird sich die Rolle des Fahrers in Zukunft wandeln. So wird seine Aufgabe der aktiven Führung des Fahrzeuges immer mehr einer Überwachung der Automation weichen. Um zu verhindern, dass sich der Fahrer vollständig aus der Fahraufgabe zurückzieht, werden in dieser Arbeit alternative Interaktionskonzepte für eine kooperative Fahrzeugführung untersucht, die einen gleichzeitigen Eingriff von Fahrer und Automation während...     »
Translated abstract:
The role of the driver will change in the future because of continuous developments in the field of automated vehicle control. Active guidance of the vehicle is becoming more of a monitoring task of the automation. In order to prevent the driver from completely withdrawing from the driving task, alternative interaction concepts for cooperative vehicle control are examined in this paper, which allow the simultaneous engagement of the driver and automation while driving.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1222560
Date of submission:
03.07.2014
Oral examination:
13.02.2015
File size:
10986991 bytes
Pages:
172
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20150213-1222560-0-1
Last change:
26.03.2015
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