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Original title:
Ergonomische Optimierung des Handbike-Antriebes
Translated title:
Ergonomic optimisation of the handbike drive concept
Author:
Krämer, Christian
Year:
2013
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Senner, Veit St. (Prof. Dr.)
Referee:
Senner, Veit St. (Prof. Dr.); Bubb, Heiner (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
SPO Sport
Keywords:
Handbike, Ergonomische Optimierung, Leistungsfähigkeit, Krafteinsatz, Aerodynamik
Translated keywords:
handbike, ergonomic optimisation, performance, force transmission, aerodynamics
Abstract:
Zur Leistungsoptimierung des Gesamtsystems Athlet-Handbike, wurden die aerodynamischen Eigenschaften, der physiologische Wirkungsgrad dreier Antriebsbewegungen, die maximale Leistung in Abhängigkeit der Kurbellänge und -breite und der Einfluss des Handbike-Griffwinkels untersucht. Der Luftwiderstand war umso geringer, je tiefer die Kurbeln und die Sitzposition des Handbikers, je flacher die Rückenlehne und je schmaler die Kurbel war. Eine aerodynamisch optimale Kurbellänge muss an die Armlänge a...     »
Translated abstract:
In order to optimise the performance of the system athlete-handbike, aerodynamic properties in a wind tunnel, gross efficiency for three different propulsive movements, maximal power with respect to crank length and –width and the effect of the handle angle were examined. Aerodynamic drag was crucial regarding performance and was decreased by lowering the crankcase, the sitting position of the handbiker, the backrest and by using a narrow crank width. Concerning aerodynamics optimal crank length...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1080438
Date of submission:
13.07.2012
Oral examination:
08.01.2013
File size:
63466827 bytes
Pages:
196
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20130108-1080438-0-9
Last change:
26.08.2013
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