Analyse der Emotionen in einer computerbasierten Lernumgebung und Förderung von kognitiver Neubewertung durch ein Videotraining
Translated title:
Emotion regulation during learning
Translated subtitle:
Analysis of emotions in a computer-based learning environment and promotion of cognitive reappraisal trough a video training
Author:
Engelmann, Petra Anna Maria
Year:
2019
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät TUM School of Education
Advisor:
Bannert, Maria (Prof. Dr.)
Referee:
Bannert, Maria (Prof. Dr.); Lewalter, Doris (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften
TUM classification:
EDU 660d
Abstract:
Ziel dieser Dissertation war es, basierend auf einer explorativen Analyse der spontanen Emotionsregulationsstrategien von Studierenden eine Intervention zur Förderung der Emotionsregulation beim computerbasierten Lernen zu entwickeln und experimentell zu untersuchen. Die Ergebnisse bestätigen, dass Studierenden das Wissen und die Kompetenz zur konstruktiven Emotionsregulation beim computerbasierten Lernen fehlt. Es zeigte sich zudem, dass die Emotionsregulation von Studierenden beim Lernen durch eine Intervention gefördert werden kann.
«
Ziel dieser Dissertation war es, basierend auf einer explorativen Analyse der spontanen Emotionsregulationsstrategien von Studierenden eine Intervention zur Förderung der Emotionsregulation beim computerbasierten Lernen zu entwickeln und experimentell zu untersuchen. Die Ergebnisse bestätigen, dass Studierenden das Wissen und die Kompetenz zur konstruktiven Emotionsregulation beim computerbasierten Lernen fehlt. Es zeigte sich zudem, dass die Emotionsregulation von Studierenden beim Lernen durch...
»
Translated abstract:
The goal of this dissertation was to develop and experimentally investigate an intervention to foster emotion regulation during computer-based learning based on an explorative analysis of university students’ spontaneous emotion regulation strategies. The results confirm that university students lack the knowledge and skills to constructively regulate their emotions during computer-based learning. Besides, it was shown that students’ emotion regulation during learning can be fostered through an intervention.
«
The goal of this dissertation was to develop and experimentally investigate an intervention to foster emotion regulation during computer-based learning based on an explorative analysis of university students’ spontaneous emotion regulation strategies. The results confirm that university students lack the knowledge and skills to constructively regulate their emotions during computer-based learning. Besides, it was shown that students’ emotion regulation during learning can be fostered through an...
»