Volumetrie aus Spiral-CT-Datensätzen zur Response-Evaluation unter neoadjuvanter Chemotherapie bei Tumoren des oesophago-gastralen Überganges und des Magens
Übersetzter Titel:
Volumetry from Spiral-CT-Datasets for Response-Evaluation during neoadjuvant Chemotherapy in Adenocarcinoma of the esophago-gastric Junction (AEG) and the Stomach
Ein neu entwickeltes Verfahren aus dem Bereich der Nichtlinearen Dynamik zeigt die diagnostische Wertigkeit der Tumorvolumetrie aus Spiral-CT-Datensätzen zur Response-Beurteilung von Tumoren des oesophago-gastralen Überganges (AEG I-III). 70 Patienten mit AEG I-III wurden unter neoadjuvanter Chemotherapie untersucht, wobei die Datenaquisition mittels Spiral-CT erfolgte. Die Volumetrie wurde mit Hilfe der Skalierungs-Index-Methode aus dem Bereich der Nichtlinearen Dynamik durchgeführt. Die Ergebnisse wurden mit den Resultaten des herkömmlichen Threshold-Verfahrens, der Planimetrie, der klinischen Parameter und der Histopathologie korreliert. Die Response-Klassifikation erfolgte nach der WHO-Kategorisierung von 1981. Als Ergebnis fand sich kein statistisch signifikanter Unterschied bei den Resultaten der konventionellen und der neu entwickelten volumetrischen Meßmethode (p>0,01). Statistisch signifikant unterschieden sich die Ergebnisse der Planimetrie und der Klinik. Reproduzierbarkeit und Rekonstruktionszeit konnte gegenüber der bisher angewandten volumetrischen Meßmethode statistisch signifikant deutlich verbessert werden (p<0,01). Demnach stellt die Volumetrie mittels Skalierungs-Index-Methode eine in der klinischen Routine ausgezeichnete Möglichkeit der quantitativen Response-Evaluation unter neoadjuvanter Chemotherapie dar.
Übersetzte Kurzfassung:
Volumetric data are a prerequisite for quantitative response evaluation in patients undergoing neoadjuvant therapeutical concepts. Commercially available software is impaired due to long reconstruction times for volumetry. A clinical study was performed to assess the diagnostic value of a new approach creating volumetric data from spiral CT data sets for response evaluation shown in patients with adenocarcinoma of the esophago-gastric junction (AEG) and the stomach during neoadjuvant chemotherapy (CTx). 70 patients with advanced masses of the AEG and the stomach were studied. Data acquisition was done using spiral CT examinations according to a special protocol. Volumetric measurements were done using a new algorithm of fast 3D segmentation based on non-linear image filtering techniques (scaling indices). This technique uses a simulated immersion for 3D segmentation besides of thresholds techniques based on density differences. All the results were compared to conventional methods of response evaluation: planimetry from axial CT scans, volumetry using threshold technique, clinical response summarizing all the results from physical examination to lab parameters. Response classification was done using WHO categorization from 1981. There was no statistically significant difference in response evaluation for all the different methods used (p>0.01). Correlation was best for clinical response and volumetry using scaling indices, but there was no statistically significant difference to volumetry using threshold technique. Reproducibility and reconstruction time was statistically significant improved for the new volumetric technique (p<0.01). So volumetry using scaling indices technique offers a clinically feasible opportunity for quantitative response evaluation during neoadjuvant CTx. The advantages may be also transferred to other tumor entities.