Flywheel, Driving Cycle, Fuel Consumption, Modeling, City Bus
TU-Systematik:
MAS 520
Kurzfassung:
Die Arbeit erörtert das Potential zur Kraftstoffverbrauchssenkung von elektrischen Schwungradhybridantrieben in Stadtbussen. Dazu wird die Modellbildung eines Nutzfahrzeuglängsdynamikmodells mit Subsystemen (Verbrennungsmotor mit Aufladung, Schwungradsystem, Getriebe und Karosseriedaten) beschrieben. Außerdem wird die Betriebsstrategie des Antriebssystems ausgelegt. Der Verbrauchseinfluss verschiedener Antriebs- und Fahrzeugkonfigurationen wird auf relevanten Fahrzyklen simulativ ermittelt.
Übersetzte Kurzfassung:
The thesis discusses the potential for fuel consumption reduction of electric flywheel hybrid drives in city buses. For this, the modeling of a commercial vehicle longitudinal dynamics model with subsystems (combustion engine with turbocharging, flywheel system, transmission and chassis data) is described. In addition, the operating strategy of the drive system is designed. The influence on fuel consumption of different drive and vehicle configurations is simulated with relevant driving cycles.