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Original title:
Beeinflussung des Nachlaufwirbelsystems einer Transportflugzeugkonfiguration mittels oszillierender Hinterkantenklappen
Translated title:
Affecting the wake vortex system of a transport aircraft configuration using oscillating trailing edge flaps
Author:
Ruhland, Johannes Martin
Year:
2023
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Engineering and Design
Advisor:
Breitsamter, Christian W. M. (Prof. Dr.)
Referee:
Breitsamter, Christian W. M. (Prof. Dr.); Stumpf, Eike (Prof. Dr.); Wagner, Claus (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MTA Technische Mechanik, Technische Thermodynamik, Technische Akustik
TUM classification:
MTA 300; VER 505
Abstract:
Sowohl experimentell als auch numerisch wird in der vorliegenden Arbeit der Einfluss von oszillierenden Hinterkantenklappen auf das Nachlaufwirbelsystem einer Transportflugzeugkonfiguration analysiert. Der Staffelungsabstand kann dadurch zwischen zwei aufeinanderfolgenden Flugzeugen um bis zu 26 Flugzeugspannweiten verkürzt werden. Außerdem wird durch die Maßnahme das induzierte Rollmoment, auf ein in die Wirbelschleppe einfliegendes Flugzeug, um bis zu 33% vermindert.
Translated abstract:
Both experimentally and numerically, the influence of oscillating trailing edge flaps on the wake vortex system of a transport aircraft configuration is analyzed in this thesis. As a result, the separation distance between two following aircraft can be shortened by up to 26 spans. In addition, the method reduces the induced rolling moment, on an aircraft entering the wake vortex, by up to 33%.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1703005
Date of submission:
16.03.2023
Oral examination:
07.09.2023
File size:
100565199 bytes
Pages:
137
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20230907-1703005-1-6
Last change:
26.10.2023
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