Original title:
Faculty/School:
TUM School of Engineering and Design
Advisor:
Fottner, Johannes (Prof. Dr.)
Referee:
Fottner, Johannes (Prof. Dr.); Riedel, Oliver (Prof. Dr.)
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Digitalisierung; Autonomisierung; Logistik; Intralogistik; Kompetenzmanagement; Kompetenzprofile; Qualifizierung;
Translated keywords:
Digitalization; Autonomization; Logistics; Intralogistics; Competency Management; Competency Profiles; Qualification;
TUM classification:
FER 044; WIR 780; MAS 700
Die zunehmende Digitalisierung und Autonomisierung der Logistik führen zu einem grundlegenden Wandel für die Mitarbeitenden und ihre Aufgaben. Hierfür müssen Qualifizierungsstrategien entwickelt werden, welche Kompetenzanforderungen beinhalten. Die Arbeit stellt eine Methode für das Kompetenzmanagement dar. Basierend auf einer tätigkeitsorientierten Beschreibung der Logistikprozesse und einem Kompetenzmodell für die operativen und dispositiven Tätigkeiten erfolgt die Ermittlung von Kompetenzanfo...     »
The increasing digitalization and autonomization of logistics are leading to a fundamental change for employees and their tasks. Qualification strategies must be developed for this, which include competency requirements. The work presents a method for competency management. Based on a task-oriented description of the logistics processes and a competency model for the operative and dispositive jobs, the determination of competency requirements as well as the derivation of qualification needs is r...     »
Date of submission:
25.04.2023