A central purpose of science museums is to increase visitors’ understanding of the principles, processes and products of science and to help visitors form opinions on various topics. In order to understand and predict museum learning, insight into visitors’ personal context is pivotal. This thesis deals with the relevance of visitors’ personal background for learning outcomes in a science museum. A main focus lies on visit motivation as a central, driving part of visitors’ background. Text comprehension and attitude change served as concrete examples of (on-site) museum learning.
«
A central purpose of science museums is to increase visitors’ understanding of the principles, processes and products of science and to help visitors form opinions on various topics. In order to understand and predict museum learning, insight into visitors’ personal context is pivotal. This thesis deals with the relevance of visitors’ personal background for learning outcomes in a science museum. A main focus lies on visit motivation as a central, driving part of visitors’ background. Text compr...
»
Übersetzte Kurzfassung:
Zentrales Ziel naturwissenschaftlicher Museen ist es, das Verständnis für wissenschaftliche Prinzipien, Prozesse und Produkte sowie die Meinungsbildung der Besucher zu fördern. Um das Lernen im Museum zu verstehen und vorhersagen zu können, ist es erforderlich, Einblicke in den persönlichen Kontext der BesucherInnen zu bekommen. Diese Dissertation beschäftigt sich mit der Relevanz des Hintergrundes der BesucherInnen für Lernerfolge in einem naturwissenschaftlichen Museum. Ein Schwerpunkt liegt auf der Besuchsmotivation als zentralem, treibendem Teil dieses Hintergrundes. Textverständnis und Einstellungsänderung dienten als Beispiele für das Lernen im Museum.
«
Zentrales Ziel naturwissenschaftlicher Museen ist es, das Verständnis für wissenschaftliche Prinzipien, Prozesse und Produkte sowie die Meinungsbildung der Besucher zu fördern. Um das Lernen im Museum zu verstehen und vorhersagen zu können, ist es erforderlich, Einblicke in den persönlichen Kontext der BesucherInnen zu bekommen. Diese Dissertation beschäftigt sich mit der Relevanz des Hintergrundes der BesucherInnen für Lernerfolge in einem naturwissenschaftlichen Museum. Ein Schwerpunkt liegt a...
»