User: Guest  Login
Original title:
Longitudinal development of well-being and motivation in teacher education
Original subtitle:
Investigating the role of social support
Translated title:
Längsschnittliche Entwicklung von Wohlbefinden und Motivation in der Lehrerausbildung
Translated subtitle:
Eine Untersuchung der Funktion von sozialer Unterstützung
Author:
Hartl, Anna
Year:
2022
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Social Sciences and Technology
Advisor:
Holzberger, Doris (Prof. Dr.)
Referee:
Holzberger, Doris (Prof. Dr.); Kunina-Habenicht, Olga (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften
Keywords:
teacher education, well-being, motivation, social support
Translated keywords:
Lehrerausbildung, Wohlbefinden, Motivation, soziale Unterstützung
TUM classification:
EDU 510
Abstract:
The dissertation investigated the development of variables linked to well-being and motivation in teacher education with a longitudinal design. A protective resource for stressful situations, social support, was considered. University students' emotional exhaustion, an indicator of well-being, varied over time. Motivational patterns, distinguishable at the end of the induction phase, got homogeneous for beginning teachers. There is no evidence that social support shapes well-being or motivation.
Translated abstract:
Die Dissertation untersuchte die Veränderung von Wohlbefinden und Motivation in der Lehrerausbildung. Eine Ressource die Stress abpuffert ist soziale Unterstützung. Emotionale Erschöpfung der Studierenden, Indikator für das Wohlbefinden, veränderte sich im Laufe des Studiums. Am Ende des Vorbereitungsdienstes zeigen sich drei Motivationsprofile, die für beginnende Lehrkräfte homogen wurden. Es gibt keinen Hinweis darauf, dass sich soziale Unterstützung auf Wohlbefinden oder Motivation auswirkt.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1659230
Date of submission:
22.06.2022
Oral examination:
07.11.2022
File size:
2131312 bytes
Pages:
67
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20221107-1659230-1-6
Last change:
06.12.2022
 BibTeX