Wachtmeister, Georg (Prof. Dr.); Eilts, Peter (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau
TUM classification:
MAS 520
Abstract:
Im Spitzenmotorsport ist die Kraftstoffmengenbegrenzung Stand der Technik, wodurch die Darstellung höchstmöglicher Leistung bei größter thermischer Effizienz zum Zielkonflikt wird. Gegenstand dieser Arbeit ist eine Brennverfahrensentwicklung für Motorsportanwendungen mit dem Ziel, die Verluste im Hochdruckprozess des Verbrennungsmotors zu reduzieren. Dies soll am hochverdichteten Einzylindermotor mit Vorkammerzündung untersucht und bisher üblichen Brennverfahrenstypen gegenübergestellt werden.
Translated abstract:
Fuel flow restrictions are state of the art in top-level motorsports series. This leads to a conflict of interest as focus is shifted to both the highest possible performance and the best thermal efficiency. In this work, a combustion process for motorsports applications is investigated by means of a single cylinder research engine with an above-average compression ratio and a passive pre-chamber spark plug. The aim is to reduce losses associated with the high-pressure combustion phase.