Original title:
A novel approach for structural analysis of high viscose starch based products during heating
Translated title:
Entwicklung eines online Analysensystems zur Beurteilung der Stärkeverkleisterung von hochviskosen Medien
Author:
Schirmer, Markus
Faculty/School:
Fakultät Wissenschaftszentrum Weihenstephan
Advisor:
Becker, Thomas (Prof. Dr.)
Referee:
Becker, Thomas (Prof. Dr.); Rohm, Harald (Prof. Dr.); Arendt, Elke (Prof. Dr.)
Subject group:
BIO Biowissenschaften; LEB Lebensmitteltechnologie
Keywords:
starch gelatinization, wheat bread, confocal laser scanning microscopy
Translated keywords:
Särkeverkleisterung, Weizenbrot, Konfokale Laser Scanning Mikroskopie
In summary, a visual online detection system to investigate changes in starch granules on a microstructural scale during heating was developed. This in situ system monitors the structural changes of starch granules such as starch gelatinization with the advantage of being unaffected by secondary factors. Correlation between CLSM and DSC were used to investigate the onset of starch gelatinization of complex high viscose products. This knowledge is fundamental for the process optimization and se...     »
Ziel dieser Arbeit war der Aufbau einer Analysenmethode zur direkten visuellen Online-Messung der Verkleisterungseigenschaften von hochviskose Medien ohne externen Einfluss unter sogenannten Realbedingungen (tatsächliche Rohstoff- und Prozessparameter). Korrelationen der mikroskopischen Untersuchungen mit etablierter thermischer Analysenmethode (DSC) dienten zur methodenbedingte Ausarbeitung von Kennwerten wie der Verkleisterungstemperatur von Stärke zur Beurteilung von Produktbeschaffenheiten.
Date of submission:
25.09.2014