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Original title:
Safety Framework and Platform for Functions of Future Automotive E/E Systems 
Translated title:
Sicherheits-Framework und -Plattform für Funktionen in zukünftigen automobilen E/E-Systemen 
Year:
2016 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Informatik 
Advisor:
Knoll, Alois (Prof. Dr. habil.) 
Referee:
Knoll, Alois (Prof. Dr. habil.); Kazanzides, Peter (Research Prof., Ph.D.) 
Language:
en 
Subject group:
DAT Datenverarbeitung, Informatik 
Keywords:
Safety-critical systems, Fault-tolerance, Run-time, E/E systems 
Translated keywords:
Sicherheitskritische Systeme, Fehlertoleranz, Laufzeit, E/E-Systeme 
TUM classification:
DAT 260d; DAT 815d 
Abstract:
To cope with the complexity and demanding safety properties of future fully automated driving systems, this thesis proposes a model-based approach and a reusable fault-management layer for a run-time environment. Design complexity is reduced by introducing a meta-model that standardizes and raises the abstraction level for specification of safety properties. A tool uses the meta-model to generate configuration information for the fault-management layer. The layer preserves system safety by facil...    »
 
Translated abstract:
Autonomes Fahren stellt in der Zukunft hohe Anforderungen an die Systemsicherheit dar. Ziel dieser Arbeit ist die Einführung eines Modell-basierten Ansatzes, der die Spezifikation der Sicherheitsaspekte standardisiert und vereinfacht. Basierend darauf werden sicherheitsrelevante Konfigurationsinformationen für eine wiederverwendbare Fehlermanagementebene, die die Systemsicherheit zur Laufzeit sicherstellt, generiert. Das Fehlermanagement führt Fehlererkennungsmechanismen ein, die danach neuarti...    »
 
Series:
Informatik 
ISBN:
978-3-8439-2755-0 
Oral examination:
28.06.2016 
Last change:
13.09.2016