Empirical analyses of investment biases – Lessons from venture capital
Translated title:
Empirische Analyse systematischer Neigungen in Investitionsentscheidungen von Risikokapitalgebern
Author:
Stolz, Barbara
Year:
2019
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Wirtschaftswissenschaften
Advisor:
Achleitner, Ann-Kristin (Prof. Dr. Dr.)
Referee:
Achleitner, Ann-Kristin (Prof. Dr. Dr.); Braun, Reiner (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
WIR Wirtschaftswissenschaften
Keywords:
venture capital, business angels, similarity, social media sentiment, patents, signaling theory
TUM classification:
WIR 531d
Abstract:
This dissertation intends to shed light on investment biases affecting the decision-making process of venture capitalists. The results reveal that similarity between a business angel and the CEO of the target company promotes the realization of a deal. Moreover, the dissertation provides evidence that Twitter sentiment and patents both referencing to technologies used by the ventures are positively related to those ventures’ valuations. However, the long-term effects differ: whereas patents are related to actual investment success, Twitter sentiment is not related to investment success.
«
This dissertation intends to shed light on investment biases affecting the decision-making process of venture capitalists. The results reveal that similarity between a business angel and the CEO of the target company promotes the realization of a deal. Moreover, the dissertation provides evidence that Twitter sentiment and patents both referencing to technologies used by the ventures are positively related to those ventures’ valuations. However, the long-term effects differ: whereas patents are...
»
Translated abstract:
Ziel dieser Dissertation ist es, Biases in Investitionsentscheidungen von Risikokapitalgebern zu erörtern. Die Ergebnisse zeigen, dass Ähnlichkeit zwischen einem Business Angel und dem CEO des Zielunternehmens das Zustandekommen einer Investition begünstigt. Zudem verdeutlicht die Dissertation, dass die vorherrschende Meinung auf Twitter (gemessen als Sentiment) über eingesetzte Technologien und Patente einen positiven Einfluss auf Startup-Bewertungen haben. Während Patente mit dem tatsächlichen Investitionserfolg korreliert sind, besteht zwischen Twitter-Sentiment und Investitionserfolg allerdings keine Assoziation.
«
Ziel dieser Dissertation ist es, Biases in Investitionsentscheidungen von Risikokapitalgebern zu erörtern. Die Ergebnisse zeigen, dass Ähnlichkeit zwischen einem Business Angel und dem CEO des Zielunternehmens das Zustandekommen einer Investition begünstigt. Zudem verdeutlicht die Dissertation, dass die vorherrschende Meinung auf Twitter (gemessen als Sentiment) über eingesetzte Technologien und Patente einen positiven Einfluss auf Startup-Bewertungen haben. Während Patente mit dem tatsächlichen...
»