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Original title:
Data-driven Modeling of Lane Changing on Freeways
Original subtitle:
Application for Automated Vehicles in Mixed-traffic
Translated title:
Datengetriebenes Modell für Fahrstreifenwechsel auf Autobahnen
Translated subtitle:
Anwendung für automatisierte Fahrzeuge im Mischverkehr
Author:
Motamedidehkordi, Nassim
Year:
2019
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Engineering and Design
Advisor:
Busch, Fritz (Prof. Dr.)
Referee:
Busch, Fritz (Prof. Dr.); Pereira, Francisco Camara (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
BAU Bauingenieurwesen, Vermessungswesen
TUM classification:
BAU 850d; BAU 875d
Abstract:
In this dissertation, a data-driven model for lane changing behavior on freeways is developed. For this purpose, trajectory data is extracted from video data and the driving behavior of human drivers are clustered. The clustered dataset is used to learn the tactical and operational driving behavior of human drivers and mimic their behavior. An evaluation is performed by integrating the models with the microscopic traffic simulation software SUMO. Simulation results show that the proposed models...     »
Translated abstract:
In dieser Dissertation wird ein datengetriebenes Modell für das Fahrstreifenwechselverhalten auf Autobahnen entwickelt. Zu diesem Zweck werden Fahrzeugtrajektorien aus Videodaten extrahiert und das Fahrverhalten menschlicher Fahrer geclustert. Der geclusterte Datensatz wird verwendet, um das taktische und operative Fahrverhalten von menschlichen Fahrern zu lernen und ihr Verhalten nachzuahmen. Eine Auswertung erfolgt durch die Integration der Modelle in die mikroskopische Verkehrssimulationssoft...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1468975
Date of submission:
16.04.2019
Oral examination:
02.10.2019
File size:
6260302 bytes
Pages:
201
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20191002-1468975-1-2
Last change:
06.12.2021
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