User: Guest  Login
Original title:
Emotionsregulation beim Lernen 
Original subtitle:
Analyse der Emotionen in einer computerbasierten Lernumgebung und Förderung von kognitiver Neubewertung durch ein Videotraining 
Translated title:
Emotion regulation during learning 
Translated subtitle:
Analysis of emotions in a computer-based learning environment and promotion of cognitive reappraisal trough a video training 
Year:
2019 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät TUM School of Education 
Advisor:
Bannert, Maria (Prof. Dr.) 
Referee:
Bannert, Maria (Prof. Dr.); Lewalter, Doris (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften 
TUM classification:
EDU 660d 
Abstract:
Ziel dieser Dissertation war es, basierend auf einer explorativen Analyse der spontanen Emotionsregulationsstrategien von Studierenden eine Intervention zur Förderung der Emotionsregulation beim computerbasierten Lernen zu entwickeln und experimentell zu untersuchen. Die Ergebnisse bestätigen, dass Studierenden das Wissen und die Kompetenz zur konstruktiven Emotionsregulation beim computerbasierten Lernen fehlt. Es zeigte sich zudem, dass die Emotionsregulation von Studierenden beim Lernen durch...    »
 
Translated abstract:
The goal of this dissertation was to develop and experimentally investigate an intervention to foster emotion regulation during computer-based learning based on an explorative analysis of university students’ spontaneous emotion regulation strategies. The results confirm that university students lack the knowledge and skills to constructively regulate their emotions during computer-based learning. Besides, it was shown that students’ emotion regulation during learning can be fostered through an...    »
 
Oral examination:
05.06.2019 
File size:
1416589 bytes 
Pages:
242 
Last change:
18.06.2019