User: Guest  Login
Original title:
Förderung der naturwissenschaftlichen Argumentationsfähigkeit und des situationalen Interesses unter Berücksichtigung individueller und instruktionaler Faktoren 
Translated title:
Promoting scientific reasoning and situational interest, considering individual and instructional factors 
Year:
2018 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät TUM School of Education 
Advisor:
Lewalter-Manhart, Doris (Prof. Dr.) 
Referee:
Lewalter-Manhart, Doris (Prof. Dr.); Priemer, Burkhard (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften 
Keywords:
naturwissenschaftliche Argumentationsfähigkeit, situationales Interesse, Prompts, basic needs, naturwissenschaftliche Grundbildung 
Translated keywords:
scientific reasoning, situational interest, prompts, basic needs, scientific literacy 
TUM classification:
EDU 450d 
Abstract:
Ziel der Dissertation ist es Faktoren zu identifizieren, die den Erwerb der naturwissenschaftlichen Argumentationsfähigkeit und das situationale Interesse begünstigen. Es werden die Auswirkungen von unterschiedlich strukturierten Prompts auf die genannten Zielvariablen bei Schülerinnen und Schüler mittels einer exemplarisch entwickelten Lernumgebung für den Physikunterricht untersucht. Die Befunde zeigen unter anderem auf, unter welchen Rahmenbedingungen die Lernumgebung im Unterricht eingesetzt...    »
 
Translated abstract:
The aim of the dissertation is to identify factors that favour the acquisition of scientific reasoning skills and situational interest. The effects of differently structured prompts on the above-mentioned target variables in pupils are investigated using a learning environment for physics teaching, that was developed for the purpose of this study. The findings show, among other things, under which conditions the learning environment can be used in the classroom. 
Oral examination:
05.10.2018 
File size:
58349429 bytes 
Pages:
250 
Last change:
12.10.2018