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Original title:
Einfluss der Wasser- oder Emulsionseinspritzung auf die homogene Dieselverbrennung 
Translated title:
Influence of the injection of water or emulsion on homogeneous diesel combustion 
Year:
2007 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Sattelmayer, Thomas (Prof. Dr.) 
Referee:
Boulouchos, Konstantinos (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
MAS Maschinenbau 
Keywords:
Homogene Dieselverbrennung, Wassereinspritzung, Emulsion, Verdunstung, Einhubtriebwerk 
Translated keywords:
HCCI diesel combustion, water injection, emulsion, vaporization, rapid compression machine 
Controlled terms:
Dieselmotor; HCCI; Emissionsverringerung; Dieselkraftstoff; Emulgieren; Wasser 
TUM classification:
MAS 526d; VER 065d; CIT 175d 
Abstract:
Die homogene Kompressionszündung von hochsiedenden, zündwilligen Kraftstoffen wie handelsüblichem Diesel neigt zu einer frühen Zündung und bei hoher Last zu hohen Druckanstiegsraten, sowie Ruß- und Stickoxidemissionen. Sämtliche dieser Nachteile können durch die zusätzliche Einbringung von Wasser gemildert werden, wie experimentell und numerisch gezeigt wurde. Eine getrennte Wasser-Einspritzung senkt besonders effektiv den Druckanstieg, sowie die Rußemissionen. Emulsionen haben durch die höhere...    »
 
Translated abstract:
The homogeneous charge compression ignition of diesel fuel tends to an early ignition as well as high pressure rise rates, soot and NOx-emissions at high load. The addition of water acts in a positive way to all of these shortcomings as demonstrated experimentally and numerically. The seperate water injection shows advantages in reducing the pressure rise rates as well as the soot emissions. In contrast, emulsions delay ignition and reduce NOx-emissions more effective due to the better overlappi...    »
 
Oral examination:
18.12.2007 
Pages:
217 
Last change:
17.01.2011