Original title:
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Drechsler, Klaus (Prof. Dr.)
Referee:
Drechsler, Klaus (Prof. Dr.); Reinhart, Gunther (Prof. Dr.)
Subject group:
MAS Maschinenbau; WER Werkstoffwissenschaften
Keywords:
Faserverbundkunststoffe, Flechttechnik, Produktivität, Flechtspulengröße, Hochgeschwindigkeitsflechten, Hebelarmflechtmaschine
Translated keywords:
Fiber reinforced plastics, braiding, productivity, spool size, high speed braiding, lever arm braiding machine
TUM classification:
WER 440d
Ein Produktivitätsberechnungsmodell für das Flechtverfahren wird erstellt, das insbesondere die Interaktion von Spulengröße und Maschinengeschwindigkeit berücksichtigt. Damit wird das im Faserverbundbereich verbreitete Klöppelflechtverfahren analysiert. Anschließend wird ein Hochgeschwindigkeitsflechtverfahren untersucht und dessen Produktivität mit einem adaptierten Berechnungsmodell abgeschätzt. Der Vergleich zeigt für dieses Verfahren bedeutendes Potential zur Produktivitätssteigerung auf.
A comprehensive model to analyze the productivity of braiding is set up. It integrates particularly the interaction of yarn spool size and machine speed. The productivity of current composite parts manufacturing based on maypole braiding is determined. Subsequently, a high speed braiding technique is investigated. Its productivity is assessed with an adapted calculation. The examined machine technology shows significant potential to increase the productivity of composite braiding.
ISBN:
978-3-8439-3303-2