Extended Surrogate Modeling Techniques for Large Scale Structural Design Optimization
Erweiterte Methoden der parametrischen Ersatzmodellierung bei rechnerisch großen Aufgaben der Strukturoptimierung
Xu, Qian
Fakultät für Maschinenwesen
Baier, Horst (Prof. Dr.)
Baier, Horst (Prof. Dr.); Duddeck, Fabian (Prof. Dr. habil.)
MAS Maschinenbau
Multidisciplinary design optimization, surrogate model, adaptive surrogate-based design optimization
Entwurfsoptimierung, Parametrischer Ersatzmodellierungen, Entwurfsoptimierung mit adaptiven Ersatzmodelle
Numerical analysis of large-scale structures can be computationally expensive, thus hindering the design optimization. Surrogate modeling techniques are studied to alleviate computational costs. First, engineering knowledge is used to reduce the modeling dimension. Then genetic algorithm is performed to search for the best regression functions. The quality of surrogate models is improved adaptively and parallelized computing is carried out. It is shown in an aircraft wingbox and an automobile fr...     »