User: Guest  Login
Original title:
Unterstützungsmaßnahmen am Beginn des Mathematikstudiums: Heuristische Lösungsbeispiele und Problemlösen in problembasierten Lernumgebungen zur Förderung mathematischer Argumentationskompetenz
Translated title:
Approaches to Facilitate the Transition to Tertiary Mathematics: Heuristic Worked Examples and Problem-Solving in Problem-Based Learning Settings to Foster Mathematical Argumentation Skills
Author:
Reichersdorfer, Elisabeth
Year:
2013
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät TUM School of Education
Advisor:
Reiss, Kristina (Prof. Dr.); Ufer, Stefan (Prof. Dr.)
Referee:
Reiss, Kristina (Prof. Dr.); Ufer, Stefan (Prof. Dr.); Seidel, Christina (Prof. Dr.); Prenzel, Manfred (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften
Keywords:
Lehramtsstudierende der Mathematik, mathematisch Argumentieren, problembasierte Lernumgebungen, heuristische Lösungsbeispiele, Problemlösen
Translated keywords:
prospective mathematics teachers, mathematical argumentation skills, problem-based learning, heuristic worked examples, problem-solving
TUM classification:
EDU 730f; EDU 690f
Abstract:
Unterschiede zwischen schulischer und akademischer Mathematik bereiten zu Studienbeginn häufig Probleme. Es wurden daher spezifische Hilfen in einem Brückenkurs implementiert und dieser Kurs evaluiert. Neben einer positiven Bewertung des Kurses zeigte der systematische Einsatz von heuristischen Lösungsbeispielen und Problemlösen differentielle Effekte auf die mathematische Argumentationskompetenz. Diese Arbeit soll zur Verbesserung der Studieneingangsphase in Mathematik beitragen.
Translated abstract:
Differences between secondary and tertiary mathematics often cause problems for students entering teacher education programs at university. Hence, special instructions were implemented in a preparatory course and this course was evaluated. Beyond positive results of a self-evaluation survey a systematic implementation of heuristic worked examples and problem-solving showed differential effects on mathematical argumentation skills. This research makes a contribution to facilitate the second...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1137221
Date of submission:
11.03.2013
Oral examination:
22.04.2013
File size:
436598 bytes
Pages:
42
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20130422-1137221-0-4
Last change:
12.12.2013
 BibTeX