Interaction Pathways between Breast Cancer Cells and Macrophages
Interaktionswege zwischen Brustkrebszellen und Makrophagen
Vlaicu, Philip
Fakultät Wissenschaftszentrum Weihenstephan
Gierl, Alfons (Prof. Dr.)
Gierl, Alfons (Prof. Dr.); Ullrich, Axel (Prof. Dr.); Schneitz, Kay (Prof. Dr.)
BIO Biowissenschaften
TAM, tumour-associated, macrophage, monocyte, breast, mammary, cancer, carcinoma, tumour, tumor, EGFR, STAT3, HB-EGF, EREG, OSM, invasivity, progression, clinical, patient
TAM, tumourassoziiert, Macrophage, Monozyt, Brust, Mamma, Krebs, Karzinom, Tumor, EGFR, STAT3, HB-EGF, EREG, OSM, Invasivität, Progression, Klinisch, Patient
We investigated pro-tumour factors secreted by mononuclear cells that activate two of the most important oncogenic pathways: EGFR and STAT3. Upon exposure to tumour cell-supernatants, human peripheral blood monocytes and macrophages secrete one specific EGF family ligand each and a common STAT3 activator. Primed monocytes secrete epiregulin (EREG) and oncostatin-M (OSM), while macrophages secrete heparin-binding EGF-like growth factor (HB-EGF) and OSM. HB-EGF and OSM cooperatively induce chemota...     »