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Original title:
Battery and fuel cell electric vehicles in the context of the energy transition
Original subtitle:
Cross-sectoral assessment of electric vehicles in Germany and California.
Translated title:
Batterie- und Brennstoffzellenfahrzeuge im Kontext der Energiewende
Translated subtitle:
Sektorübergreifende Betrachtung von Elektrofahrzeugen in Deutschland und Kalifornien.
Author:
Felgenhauer, Markus
Year:
2016
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Elektrotechnik und Informationstechnik
Advisor:
Hamacher, Thomas (Prof. Dr.)
Referee:
Hamacher, Thomas (Prof. Dr.); Benson, Sally M. (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
ERG Energietechnik, Energiewirtschaft
Keywords:
energy transition, battery vehicles, fuel cell vehicles, Power2Gas, hydrogen infrastructure
Translated keywords:
Energiewende, Batteriefahrzeuge, Brennstoffzellenfahrzeuge, Wasserstoffinfrastruktur, Power2Gas
TUM classification:
ERG 700d
Abstract:
The transportation sector is still heavily dominated by vehicles with an internal combustion engine. Battery and fuel cell electric vehicles (BEVs/FCEVs) offer a sustainable alternative – provided that electricity and hydrogen are generated from renewable energy sources (RES). It is expected that the introduction of BEVs or FCEVs will also help the integration of intermittent RES in the power sector. The thesis developed a holistic model which covered power, heat and transportation sector on a local scale. The results show that FCEVs lead to higher overall costs and require more installations of RES than BEVs for a similar reduction of CO2 emissions.
Translated abstract:
Der Transportsektor wird nach wie vor von verbrennungsmotorisch betriebenen Fahrzeugen dominiert. Batterie- und Brennstoffzellenfahrzeuge (BEVs/FCEVs) bieten eine nachhaltige Alternative – vorausgesetzt, dass Strom bzw. Wasserstoff aus erneuerbaren Energiequellen (RES) gewonnen werden. Es wird davon ausgegangen, dass die Einführung von BEVs und FCEVs auch die Integration von intermittierenden RES im Stromsektor begünstigen wird. In dieser Arbeit wurde ein ganzheitlicher Ansatz entwickelt, der den Strom-, Wärme- und Transportsektor auf lokaler Ebene umfasst. Die Ergebnisse zeigen, dass FCEVs im Vergleich zu BEVs zu höheren Gesamtkosten führen und einen stärkeren Zubau von erneuerbaren Energiequellen erfordern um vergleichbare CO2 Einsparungen zu realisieren.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1327434
Date of submission:
27.09.2016
Oral examination:
15.12.2016
File size:
13241876 bytes
Pages:
238
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20161215-1327434-1-1
Last change:
26.01.2017
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