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Original title:
Shape and Sizing Optimization of Aircraft Structures with Aeroelastic and Induced Drag Requirements
Translated title:
Form- und Dickenoptimierung von Flugzeugstrukturen mit aeroelastischen und induzierten Widerstandsanforderungen
Author:
Deinert, Sebastian
Year:
2016
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Baier, Horst (Prof. Dr.)
Referee:
Baier, Horst (Prof. Dr.); Breitsamter, Christian W. M. (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
MAS Maschinenbau
TUM classification:
MAS 030d
Abstract:
A process for multidisciplinary shape and sizing optimization of aircraft wing structures focusing on aeroelastic analysis and induced drag is developed. An optimization architecture is devised employing gradient based optimization and analysis methods of suitable fidelity and computational effort. The required shape parametrization is realized through a central parametric geometry model relying on the CPACS data format developed by the DLR. A robust optimization approach is derived covering asp...     »
Translated abstract:
Ein Prozess zur multidisziplinären Form- und Dickenoptimierung von Flugzeugflügelstrukturen mit Fokus auf aeroelastischer Analyse und induziertem Widerstand wird entwickelt. Die konzipierte Optimierungsarchitektur verwendet gradientenbasierte Algorithmen sowie Analysemethoden von geeigneter Genauigkeit. Die erforderliche Formparametrisierung wird durch ein zentrales parametrisches Geometriemodell basierend auf dem CPACS Format des DLRs realisiert. Eine robuste Herangehensweise wird abgeleitet, w...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1297578
Date of submission:
02.05.2016
Oral examination:
15.11.2016
File size:
14186700 bytes
Pages:
225
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20161115-1297578-1-0
Last change:
14.12.2016
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