User: Guest  Login
Original title:
Charakterisierung und Gestaltung des Fahr-Erlebens der Längsführung von Elektrofahrzeugen
Translated title:
Characterization and Design of the Driving Experience through Longitudinal Control for Electric Vehicles
Author:
Eberl, Thomas
Year:
2014
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Lindemann, Udo (Prof. Dr.)
Referee:
Lindemann, Udo (Prof. Dr.); Bengler, Klaus (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel
Keywords:
MMI, Mensch-Maschine-Interaktion, Fahr-Erleben, Rekuperation, Fahrpedal, Elektrofahrzeug
Translated keywords:
HMI, Human-Machine-Interaction, Driving Experience, Regeneration, Gas Pedal, Electric Vehicle
Abstract:
Die Rekuperation von Elektrofahrzeugen bietet einen neuen Freiheitsgrad in der Fahrzeugabstimmung, welcher als zentrale Fragestellung dieser Dissertation dient. Mit Hilfe von zwei Hauptexperimenten wird das Zusammenspiel zwischen technischen Parametern und dem subjektiven Fahr-Erleben sowie dem objektiven Fahrverhalten charakterisiert und hierauf aufbauend Empfehlungen für die Fahrzeugabstimmung abgeleitet. Die entwickelte Methode zur Charakterisierung des subjektiven Fahr-Erlebens stützt sich s...     »
Translated abstract:
The regeneration of electric vehicles offers a new degree of freedom for the vehicle design, which acts as the focused topic of the given thesis. By two principal experiments the interaction between technical parameters and the subjective driving experience as well as the objective driving manner is characterized and hereupon recommendations for the vehicle design are conveyed. The developed method for the characterization of the subjective driving experience is based on qualitative as well as q...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1135406
Date of submission:
21.02.2013
Oral examination:
18.02.2014
File size:
5765831 bytes
Pages:
185
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20140218-1135406-0-9
Last change:
18.03.2014
 BibTeX