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Original title:
Modellbasierte Methodik zur Optimierung der Sensorkonfiguration am Beispiel Dieselmotor
Translated title:
Model-based Optimisation of the Sensor Configuration Using the Example of a Diesel Engine
Author:
Scharpf, Johannes
Year:
2011
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Wachtmeister, Georg (Prof. Dr.)
Referee:
Wachtmeister, Georg (Prof. Dr.); Vogel-Heuser, Birgit (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau; MSR Meßtechnik, Steuerungs- und Regelungstechnik, Automation
Keywords:
Sensorik, Verbrennungsmotor, Dieselmotor, Sensorplatzierung, Optimierung
Translated keywords:
Combustion engine, Sensor configuration, optimisation, engine, sensor placement
Abstract:
Umfang und Kosten der Sensorik von Verbrennungsmotoren nehmen zu infolge der steigenden Anforderungen an Effizienz und Emissionen und dem daraus resultierenden Komplexitätszuwachs. Diese Arbeit bietet eine Lösung für die hieraus entstehenden Herausforderungen. Sie entwickelt eine Methodik, die die optimale Sensorkonfiguration für einen Motor basierend auf objektiven Kriterien ermittelt. Dabei beschreibt eine Konfiguration Anzahl, Typ und Position der Sensoren. Die Grundlage bildet ein echtzeitfä...     »
Translated abstract:
The amount and the cost of sensors mounted to a combustion engine are continuously increasing due to the rising demands in terms of efficiency and exhaust gas emission. They are also leading to a growth of complexity of the engines. This work offers a solution for the resulting challenges. It develops a method that establishes the optimal sensor configuration for an engine based on objective criteria. In this context a sensor configuration is defined by number, type and position of the sensors....     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1072199
Date of submission:
04.07.2011
Oral examination:
22.12.2011
File size:
3176444 bytes
Pages:
108
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20111121-1072199-1-4
Last change:
05.04.2012
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