User: Guest  Login
Original title:
Regelkonzepte zur Fahrzeugführung unter Einbeziehung der Bedienelementeigenschaften
Translated title:
A Novel Method of Developing Control Concepts for Vehicle Guidance Based on HMI Properties
Author:
Huang, Pei-shih
Year:
2004
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Bubb, Heiner (Prof. Dr.)
Referee:
Bubb, Heiner (Prof. Dr.); Konigorski, Ulrich (Prof. Dr.)
Format:
Text
Language:
de
Subject group:
VER Technik der Verkehrsmittel
Keywords:
Bedienelement; Bedienkonzept; Drive-by-Wire; Fahrdynamik; Fahrzeugführung; haptische Rückmeldung; Lenkmoment; Lenkübersetzung; Regelkonzept; Systemergonomie
Translated keywords:
control concept; drive-by-wire; feedback; haptic; HMI; MMI; steer-by-wire; steering ratio; system ergonomics; vehicle guidance
Controlled terms:
Steer-by-wire; Brake-by-wire; Fahrzeugverhalten; Regelungssystem; Bedienteil; Rückkopplung; Fahrdynamik; Fahrerverhalten; Vierpoltheorie
TUM classification:
VER 027d; VER 089d; VER 120d
Abstract:
Im Fahrzeug kann mit Hilfe der By-Wire-Technologie der subjektive Fahreindruck gezielt gestaltet werden. Mittels der Vierpol-Darstellung aus der Netzwerktheorie wurde untersucht, welche Kombination aus Vorgabe und Rückmeldung bei der Regelung der Längs- und Querdynamik am besten geeignet unter Berücksichtigung des gesamten Fahrer-Fahrzeug-Systems ist. Insbesondere bei der Lenkung hat das Regelkonzept „Kraftvorgabe/Positionsrückmeldung“ demnach gegenüber dem Konzept „Positionsvorgabe/Kraftrückmel...     »
Translated abstract:
This thesis presents a new method to develop driving concepts for longitudinal and lateral vehicle guidance utilizing drive-by-wire technology. Through drive-by-wire technology the driver’s command (feedforward) and feedback can be varied for diverse driving conditions. Different combinations of feedforward and feedback signals in the human-machine-interface (HMI) can influence the driver’s perception as well as the haptic interaction between driver and vehicle. New steering concepts may be deve...     »
Publication :
Universitätsbibliothek der TU München
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=601906
Date of submission:
16.10.2003
Oral examination:
19.05.2004
File size:
5911974 bytes
Pages:
153
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss2004051918569
Last change:
17.07.2007
 BibTeX