User: Guest  Login
Original title:
Investigation of Coherent Structures in Unsteady Car Aerodynamics 
Translated title:
Untersuchung kohärenter Strukturen in der instationären Kraftfahrzeugaerodynamik 
Year:
2019 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Indinger, Thomas (Priv.-Doz. Dr. habil.) 
Referee:
Indinger, Thomas (Priv.-Doz. Dr. habil.); Tsubokura, Makoto (Prof., Ph.D.) 
Language:
en 
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel 
Keywords:
Dynamic Mode Decomposition, Proper Orthogonal Decomposition, Unsteady Vehicle Aerodynamics, Coherent Structures, Vortex Identification, Q Criterion, Delta Criterion, Lambda 2 Criterion, Lambda ci Criterion, Triple Decomposition of Motion 
Translated keywords:
Dynamic Mode Decomposition, Proper Orthogonal Decomposition, Instationäre Fahrzeugaerodynamik, Kohärente Strukturen, Wirbelidentifikation, Q Kriterium, Delta Kriterium, Lambda 2 Kriterium, Lambda ci Kriterium, Triple Decomposition of Motion 
TUM classification:
MTA 300d; VER 505d 
Abstract:
In this thesis, selected methods are assessed for their capability to detect coherent structures in simulation data and to characterize their interactions. The methods are adapted for an application in car aerodynamics and applied to test cases of different complexity and realism. Of the assessed methods, the Dynamic Mode Decomposition was found to be best suited for the investigation of unsteady coherent structures as well as for the investigation of their interactions. 
Translated abstract:
In dieser Arbeit werden ausgewählte Methoden bezüglich ihrer Fähigkeit untersucht, kohärente Strukturen in Simulationsdaten zu erkennen und deren Interaktionen zu charakterisieren. Die Methoden werden zur Verwendung in der Fahrzeugaerodynamik angepasst und auf Anwendungsfälle mit unterschiedlichem Komplexitätsgrad und Realitätsnähe angewandt. Unter den untersuchten Methoden erwies sich die Dynamic Mode Decomposition als am besten geeignet für die Untersuchung instationärer kohärenter Strukturen...    »
 
Oral examination:
25.09.2019 
File size:
13429898 bytes 
Pages:
155 
Last change:
21.11.2019