Investigation of Coherent Structures in Unsteady Car Aerodynamics
Untersuchung kohärenter Strukturen in der instationären Kraftfahrzeugaerodynamik
Peichl, Martin Alexander
Fakultät für Maschinenwesen
Indinger, Thomas (Priv.-Doz. Dr. habil.)
Indinger, Thomas (Priv.-Doz. Dr. habil.); Tsubokura, Makoto (Prof., Ph.D.)
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel
Dynamic Mode Decomposition, Proper Orthogonal Decomposition, Unsteady Vehicle Aerodynamics, Coherent Structures, Vortex Identification, Q Criterion, Delta Criterion, Lambda 2 Criterion, Lambda ci Criterion, Triple Decomposition of Motion
Dynamic Mode Decomposition, Proper Orthogonal Decomposition, Instationäre Fahrzeugaerodynamik, Kohärente Strukturen, Wirbelidentifikation, Q Kriterium, Delta Kriterium, Lambda 2 Kriterium, Lambda ci Kriterium, Triple Decomposition of Motion
MTA 300d; VER 505d
In this thesis, selected methods are assessed for their capability to detect coherent structures in simulation data and to characterize their interactions. The methods are adapted for an application in car aerodynamics and applied to test cases of different complexity and realism. Of the assessed methods, the Dynamic Mode Decomposition was found to be best suited for the investigation of unsteady coherent structures as well as for the investigation of their interactions.
In dieser Arbeit werden ausgewählte Methoden bezüglich ihrer Fähigkeit untersucht, kohärente Strukturen in Simulationsdaten zu erkennen und deren Interaktionen zu charakterisieren. Die Methoden werden zur Verwendung in der Fahrzeugaerodynamik angepasst und auf Anwendungsfälle mit unterschiedlichem Komplexitätsgrad und Realitätsnähe angewandt. Unter den untersuchten Methoden erwies sich die Dynamic Mode Decomposition als am besten geeignet für die Untersuchung instationärer kohärenter Strukturen...     »
05.04.2019
25.09.2019