User: Guest  Login
Original title:
A teacher intervention on students‘ higher-order learning in classroom dialogue
Original subtitle:
How teachers learn and perform, how students engage and perceive
Translated title:
Eine Lehrerintervention zur Förderung von Schülerlernen im Klassengespräch
Translated subtitle:
Wie Lehrkräfte lernen und handeln, wie Schüler sich beteiligen und Lernprozesse wahrnehmen
Author:
Pehmer, Ann-Kathrin
Year:
2015
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät TUM School of Education
Advisor:
Seidel, Christina (Prof. Dr.)
Referee:
Seidel, Christina (Prof. Dr.); Drechsel, Barbara (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften
Keywords:
Classroom dialogue, professional development, teacher learning, student learning, video
Translated keywords:
Klassengespräch, Fortbildung, Lehrerlernen, Schülerlernen, Video
TUM classification:
EDU 640d
Abstract:
The dissertation examined how the Dialogic Video Cycle (DVC) as an evidence-based teacher professional development program on productive classroom dialogue would impact teachers’ practise with regard to their questioning and feedback behaviour. Additionally, it was analysed how the DVC would impact students’ higher-order learning, also when considering students’ differences in self-concept of ability. A longitudinal control group design allowed for a systematic investigation and was supplemented...     »
Translated abstract:
Die Dissertation untersuchte wie der Dialogische Videozirkel (DVC), als eine evidenzbasierte Lehrerfortbildung zum produktiven Klassengespräch, das Unterrichtshandeln von Lehrkräften hinsichtlich ihres Frage- und Feedbackverhaltens verändern würde. Zusätzlich wurde analysiert, inwiefern der DVC tiefergehende Lernprozesse von Schülerinnen und Schülern beeinflusst, insbesondere unter Berücksichtigung des Fähigkeitsselbstkonzepts. Das längsschnittliche Kontrollgruppendesign ermöglichte eine systema...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1254195
Date of submission:
28.05.2015
Oral examination:
29.07.2015
File size:
2727612 bytes
Pages:
55
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20150729-1254195-1-6
Last change:
21.08.2015
 BibTeX