User: Guest  Login
Original title:
Inklusion in der Informatischen Bildung am Beispiel von Menschen mit Sehschädigung 
Translated title:
Inclusive Education in Computer Science exemplified by visually impaired people 
Year:
2015 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät TUM School of Education 
Advisor:
Hubwieser, Peter (Prof. Dr.) 
Referee:
Hubwieser, Peter (Prof. Dr.); Miesenberger, Klaus (Prof. Dr.); Scholz, Markus (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften 
Keywords:
Inklusion, Informatik, Sehschädigung 
Translated keywords:
Inclusive education, computer science, visually impairment 
TUM classification:
EDU 740d 
Abstract:
Am Beispiel von Menschen mit Sehschädigung wird mit dieser Arbeit nach den Bedingungen für eine inklusive informatische Bildung gefragt. Dies geschieht mit zwei Querschnitt- und drei Evaluationsstudien, mit denen die technischen, lernpsychologischen und methodischen Aspekte inklusiver Bildung untersucht werden. Die Ergebnisse zeigen, wie Unterricht zugänglich gemacht werden kann und wie alle Kinder und Jugendlichen von inklusiven methodischen Erweiterungen profitieren können. 
Translated abstract:
In this thesis, I investigate the conditions of inclusive computer-science courses focusing on visually impaired students. I examine the technical, learning psychological and methodical aspects of inclusive education by means of two cross-sectional and three evaluation studies. The results show how computer-science courses can be made accessible and how all students can benefit from inclusive methodical enhancements. 
Oral examination:
17.06.2015 
File size:
2555830 bytes 
Pages:
210 
Last change:
23.06.2015