Self-Interaction, Delocalization, and Static Correlation Artifacts in Density Functional Theory: Studies with the Program ParaGauss
Selbstwechselwirkungs-, Delokalisierungs- und Statische Korrelationsartefakte in der Dichtefunktionaltheorie: Studien mit dem Programm Paragauss
Soini, Thomas Martin
Fakultät für Chemie
Rösch, Notker (Prof. Dr. Dr. h.c.)
Rösch, Notker (Prof. Dr. Dr. h.c.); Görling, Andreas (Prof. Dr.)
CHE Chemie
Density functional theory, self-interaction error, hybrid DFT, molecular DFT+U, nickel carbonyls, transition metal clusters
Dichtefunktionaltheorie, Selbstwechselwirkungsfehler, Hybrid DFT, molekulares DFT+U, Nickelcarbonyle, Übergangsmetalcluster
This thesis treats the implementation and applications of hybrid DFT and DFT+Umol methods, which both aim at reducing self-interaction and delocalization errors of semi-local exchange-correlation functionals. The trend in the Ni-CO dissociation energies of nickel carbonyls is reproduced by both variants. In a cluster scaling study the TPSSh hybrid functional was found to account reasonably well also for static correlation effects. A qualitatively correct description of the CO adsorption on Pt cl...     »