Original title:
Faculty/School:
Fakultät für Informatik
Advisor:
Beetz, Michael (Prof., Ph.D.)
Referee:
Beetz, Michael (Prof., Ph.D.); Cheng, Gordon (Prof., Ph.D.); Klinker, Gudrun Johanna (Prof., Ph.D.)
Subject group:
DAT Datenverarbeitung, Informatik; MSR Meßtechnik, Steuerungs- und Regelungstechnik, Automation
Keywords:
Manipulation, Humanoid robot, Model-Based Learning, Pushing, Robot
Translated keywords:
Manipulation, humanoider Roboter, Modellbasiertes Lernen, Schiebe, Roboter
TUM classification:
DAT 708d; DAT 815d
Performing manipulation tasks in human environments challenge current robot capabilities. We need a robot that is able to detect unexpected object behavior, to control object behavior and to convey human intention to robot actions. In this work, we present a model-based solution that a robot uses to predict and control object behavior. Because the models are based on the mechanical properties of objects, their properties can have a meaning, which can help to close the gap between robotics and AI...     »
Die Durchführung von Manipulationen von Gegenständen in Umgebungen mit Menschen stellt für die Fähigkeiten heutiger Roboter ein Problem dar. Wir benötigen einen Roboter, der in der Lage ist, unerwartetes Verhalten der Gegenstände zu erkennen, das Verhalten der Gegenstände zu steuern und die Absichten der Menschen auf die Aktionen des Roboters zu übertragen. In dieser Arbeit stellen wir eine auf einem Modell basierende Lösung vor, die der Roboter anwendet, um das Verhalten des Gegenstands vorherz...     »
Date of submission:
18.12.2014